Как да работим у дома по време на извънредно положение?

0
3744

С въвеждането на извънредно положение у нас, на доста български служители им се отдаде възможността да работят от вкъщи. Ето защо предлагаме това малко Ръководство за работа у дома, което да повиши осведомеността и да Ви покаже кои са най-добрите практики.

Работа от вкъщи

Е, случи се, страховитата криза е налице: животът и икономическата ни дейност са обърнати наопаки. Много компании въобще не са подготвени и не знаят как да се опитат да продължат своята дейност. Много от служителите работят от вкъщи без подготовка, с добавен бонус – децата у дома. В тази статия ще намерите съвети за това как да се организирате и да намерите решение, което да Ви позволи да издържите няколко седмици у дома.

Организирайте работното си пространство

Ключът към успеха е да имате специално обособено работно пространство във Вашия дом. Само че не всеки има стая, достатъчно голяма за това. Намерете поне една маса/бюро и стол с удобна седалка на правилната височина, за да Ви бъде комфортно.

Трудността е, че не можете да намерите комфорта на офис оборудването у дома, като например втори монитор. Във всеки случай избягвайте да работите върху дивана или в кухнята, защото винаги ще има нещо, което да Ви разсейва.

Пресъздайте работна атмосфера

Подготовката за работа минава през ума. Затова се преструвайте, че отивате в офиса:

  • вземете си душ сутринта;
  • облечете се като за работа – това ще Ви помогне да се настроите на професионална вълна;
  • има дебат относно чехлите: някои смятат, че е по-добре дори да си обуете обувките.

Освен това, някои от Вас най-вероятно ще комуникират чрез видео конференция през деня, така че не рискувайте да се изложите, ако Ви хванат по пижама 😊

Задължително трябва да разграничавате времето между работата и личното си време. Ако в офиса работното Ви време е от 9 до 17ч, то тогава и вкъщи трябва да бъде така.

Информирайте близките си за правилата на играта

Трудно е да разговаряме с малки деца, които не разбират защо мама или татко не са на разположение, докато той или тя са си вкъщи. Така че трябва да отделите време, за да обясните ситуацията на своите близки.

Отделете време за почивка

Ако сте наистина новак в работата от вкъщи, може да Ви се стори полезно да наложите свой собствен график, подобен на този в офиса.

Не се чувствайте виновни, създаването на работна среда не е срамно. А при всеки работен процес, има и отредено време за почивка на служителя. Този период от време вероятно съответства на този, в който и Вашите колеги, които също работят от вкъщи, вземат почивка. Това е възможност да пиете кафе едновременно с тях, но на разстояние – еквивалент на кафемашината в офиса или пък да хапнете за обяд.

Не забравяйте да общувате с колегите си

Работите в сфера, в която е задължително да поддържате комуникация с колегите си, но не сте сигурни как най-ефективно да постигнете това? Ето и начините:

Телефонен разговор

Телефонното обаждане е натрапчиво и принуждава кореспондента Ви да прекъсне работата си, за да се концентрира в разговора. Пазете го за спешни и важни въпроси.

Мигновени съобщения

Това е може би най-важният инструмент за работещите в мрежата. Може да се използва за чат в синхронен режим (Вашият кореспондент е на другия край на разговора) или асинхронен (той ще отговори, когато е онлайн). Имате възможност за избор на приложения или те могат да бъдат наложени от фирмата, в която работите: Whats’App, Slack, Telegram, Skype… Всички те позволяват да се пресъздаде колективна виртуална работа.

Видео разговори

Инструмент за организиране на срещи, в които можете да комуникирате с колеги и клиенти под формата на видео разговор, да споделяте документи или да чатите. Подходящи приложения са: Google Hangout, Zoom или Tandem, които имат отличието да се адаптират към инструментите, които вече използвате. Ограничавайте се до кратки, оперативни срещи с дневен ред.

Електронна поща

Неправомерно използваният имейл отнема много време. Прибягвайте до него, когато е необходимо да имате писмена форма на комуникацията, която да може да се архивира.

Ако сте лидер на екип

Ако управлявате екип, постарайте се да общувате с всеки един член отделно, както и с всички едновременно. Правете това, което бихте направили лице в лице:

  • отправете поздрави, сутрин например;
  • чат по време на почивка в определено време;
  • информираност за работния процес;
  • покажете, че сте на разположение.

И не забравяйте да напомняте на Вашите сътрудници и колеги за инструкциите за безопасност. Бъдете техен водач, но не говорете само за работа. Можете също така да предлагате общи дейности за релаксация като споделени часове по йога онлайн, например.

Прочетете още >>> 8 признака, че шефът Ви оценява, дори и да не го показва

Бъдете мили

Живеем в безпрецедентна ситуация: самоизолация, значителен риск за нашето здраве и това на близките ни, икономически хаос. Толкова много източници на тревожност и притеснение. Работата от вкъщи и ограничението да напускаме дома си без причина не помага на ситуацията.

Затова бъдете мили, полезни и внимателни към колегите си.

ОСТАВЕТЕ ОТГОВОР

Моля, въведете Вашия коментар
Моля, въведете Вашето име тук