НВО по български език и литература в 10 клас (2025)

„Да имаш или да бъдеш“ и изборът на „Странник“

0
7085

НВО по български език и литература в 10 клас (2025)Виж теста тук: НВО по български език и литература в 10 клас (2025)

На 13 юни 2025 г. десетокласниците в България се явиха на Националното външно оценяване (НВО) по български език и литература. Изпитът стартира в 8:00 часа и привлече вниманието не само на учениците, но и на родителите, особено след като стана ясно, че темата за създаване на интерпретативен текст е свързана със стихотворението „Странник“ от Христо Ботев, а заглавието на тезата гласи: „Да имаш или да бъдеш“.

Изборът на произведение предизвика коментари в родителски форуми, тъй като Ботев е по-известен с революционната и героичната си поезия, докато „Странник“ е една от по-малко познатите му сатирични творби. Темата отваря поле за разсъждения върху ценностите в живота – материалното притежание срещу духовното извисяване, и предлага възможност учениците да покажат не само литературна култура, но и лична позиция.

Форматът на изпита включваше общо 21 задачи: 13 с избор на отговор, 5 с кратък свободен отговор, задача за редактиране на текст, задача за формулиране на теза или антитеза, както и създаване на текст – възможностите бяха резюме, заявление или автобиография. Учениците трябваше да демонстрират знания по учебното съдържание от 8. до 10. клас, с акцент върху функционални стилове, езикови правила, както и интерпретация на литературни произведения.

Изпитът продължи 90 минути, като за учениците със специални образователни потребности времето беше удължено с 30 минути. Максималният брой точки е 100, а резултатите се очаква да бъдат обявени до 1 юли 2025 г..

На изпита се явиха над 55 000 ученици от цялата страна, като той се проведе в училищата, където те се обучават. Следващият изпит в рамките на НВО е по математика и ще се състои на 16 юни 2025 г..

Изборът на „Странник“ и философската тема „Да имаш или да бъдеш“ показват стремеж към по-дълбока литературна и морална ангажираност в образованието, както и насърчаване на критичното мислене у младите хора.

ОСТАВЕТЕ ОТГОВОР

Моля, въведете Вашия коментар
Моля, въведете Вашето име тук